Familien Karlsen

januar 18, 2017

Vi fikk i oppgave å designe et bad for et eldre ektepar. Vi skulle da gjennom denne oppgaven designe et bad med både velvære og trening. Fruen i huset var dårlig til beins, og kom til å trenge plass til rullestol i nær fremtid, noe som kom til å bli en utfordring, i og med at vi skulle få plass til bad, samt velvære- og treningssekjson.

Paret var glad i antikk, og ville bevare noe av dette gjennom badet.
Eks. Treningsutstyr
Her måtte vi være flinke til å finne løsninger til en badet, som gikk i stil med dem, og en god løsning til plass for rullestol.

Jeg valgte å rive veggene mellom rommene, og sette opp vegg fra gangen for å gi et mye større rom, og bedre plass for rullestol. Jeg valgte å bygge skillevegger mellom toalett og dusj, og et for å gi badekaret en egen sone. Alle skilleveggene er 2100mm for å gå samstemt med vinduene.
Plan

Vi kunne da velge leverandør(er) selv. Så jeg valgte å bruke HTH, VVSkupp og VVSkomplett.
Jeg valgte da ut ifra hva som sto i oppgaven å ha et høyskap, dette er for å ha oppbevaringsplass for vask- og tørk, samt vaskemidler, håndklær ol. Er også satt inn et underskap med skuffer for ekstra oppbevaring av eks hygiene artikler. Begge skap er av HTH med frontene «Sense», og gir en romantisk og rolig følelse gjennom rommet.
Snitt B

Gulvet er i 200x200mm fliser fra fliskompaniet. Disse flisene har gir en litt eldre følelse og snevet av gråblå står fint med de beige flisene på veggen.
Veggene er i store 600x600 beige fliser fra Megaflis, og kontrastfliser bak toalett, dusj og badekaret i betongfliser fra Noorfloor. Disse flisene gir en rolig atmosfære uten å gjøre det for mørkt. Jeg bestemte meg for å beholde flisene hvite (S0502Y) fordi jeg synes de hvite listen tar inne mer lys pga. de beige og betongflisene.
Gulvflis

Under treningsutstyret er det lagt klikk underlagsmatter fra XXL. Disse mattene gir et mykt underlag som er perfekt til trening.
Jeg har også valgt å ha en benkeplate av marmor som forflytter seg til å være praktisk til servant- samt å bruke som en plass for fruen å sminke seg. Benkeplaten er også senket for at rullestol skap fint brukes. Marmoren gir også en fin kontrast med flisene på gulv- og betongflisene i baderoms del.
Snitt A

Takdusj
Paret fikk et hurricane spabadet de hadde på ønskelisten. Dette er da innebygd og får da rundt karet samme betongfliser som skilleveggene.
Servantbatteri, badekarbatteri og takdusjen er i messing fra Tapwell og gir den litt mer antikke følelsen paret ville ha, men fortsatt gjøre det mer nytt.

Jeg valgte å ha spotter i tak med IP65. dette gir godt lys, men kan også dimmes ned for å gi en rolig stemning ved avslapping. Det er også satt opplys over speil for å gi bedre lys for eks. sminke- og annet stell med IP44.
Solavskjerming blir hvite persienner.

EGEN VURDERING
Jeg likte ikke denne oppgaven noe særlig. Det var vanskelig å finne en løsning på det «antikke» med badet, og alt som gikk med plass for rullestol. Ble også mye forvirring av alt som ble- og ikke sagt. Jeg har også vært mye syk og sengeliggende, noe som resulterte lite tid for jobb.

Jeg ble ikke ferdig, men er fornøyd med egen innsats.

You Might Also Like

0 kommentarer

Populære innlegg