SCANDINAVIAN DESIGN

desember 16, 2016

ScandinAvian design
«the primary factor is proportion»
-Arne Jakobsen-


Hvordan startet denne epoken?

I 1950. Etter WW2, Trykkes det et bilde av den danske Hans J. Wegner PP503-stolen (Den runde stol) som forside i det amerikanske bladet Interiors Magazine. Denne stolen ble omtalt som verdens vakreste stol, og ble symbolet på hva som er blitt i dag, Skandinavisk Design. Scandinavian Design ble omtalt som en egen estetikk fra Skandinavia, om noe lett, lyst og naturlig.
I 1960 fortalte Kennedy i en politisk debatt om sine ryggproblemer- og om hans ønske å sitte i «The Round Chair». Den var nemlig hva som ville hjelpe hans irriterte rygg. Dette gjorde både politikken- og stolene en del av nyhetsbilde.
Hans J. Wegner PP503-stolen, 1950

Nordisk identitet
Denne epoken holder fortsatt fast i funksjonalismens enkelthet- men med mange nye produksjonsmåter. Dette har da gitt oss klassikere som Wegner Skallstol og Arne Jakobsen Syver.
Det skandinaviske formspråket er en lett gjenkjennelig nordisk identitet. Det ukompliserte, funksjonelle, naturinspirerte, organiske, folkelige og enkle skal frem i lyset.

Kjente Skandinaviske Designere
I tillegg til Wegner har vi mange kjente skandinaviske designer gjennom tidene. Andre kjente designere er bl.a. Alvar Aalto (Alto Vasen), Poul Henningsen (PH kongle) og Arne Jacobsen (Syver).

Sverre Fehn (1924-2009)
Olav Sverre Fehn var en av Norges internasjonalt best kjente arkitekter. Fehn var bare 34 år når han vant konkurransen om å tegne en nordisk paviljong i Venezia. Dette bygget resulterte til at Fehns navn ble satt på det internasjonale kartet. Denne paviljongen gjorde han umiddelbar internasjonalt anerkjent. Hans stil blir kalt «poetisk modernisme», og noen av hans viktigste verk er Villa Schreiner, OSLO (1959-63), Hedmarksmuseet, HAMAR (1967-69), Villa Busk, BAMBLE (1987-90) og Norsk Bremuseum, FJÆRLAND (1992-95). Fehn har en god forståelse og fokus på materialer og overflater. Storhamarlåven på Hedmarksmuseet er Fehns hovedverk. Med det beveget han seg bort fra den rene modernismen og skapte sitt personlige arkitekturunivers.
Sverre Fehn- Den Nordiske paviljongen i Venezia.

You Might Also Like

0 kommentarer

Populære innlegg